فیلم | زمان‌هایی که زمینه‌ساز تحول معنوی جوامع بشری می‌شوند
کد خبر: 3895170
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
در محضر رمضان / 4

فیلم | زمان‌هایی که زمینه‌ساز تحول معنوی جوامع بشری می‌شوند

آیت‌الله تحریری ضمن اشاره به اینکه در زمان جاهلیت هم برای ماه رمضان عظمت قائل بودند، تصریح کرد: خدای متعال یک زمان‌هایی، مثل ماه رمضان، را در طول زندگانی انسان قرار داده است تا انسان زمینه تحولات روحی را پیدا کند.

آیت‌الله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و استاد اخلاق حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن اشاره به فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان، به تبیین فرازهای خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص)، که ناظر به اهمیت ماه مبارک رمضان است، پرداخت. در ادامه بخش چهارم این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

از ویژگی‌های این ماه معظم این است که نبی اکرم(ص) فرمودند این ماه نزد خدای متعال برترین ماه‌ و ایامش برترین ایام و شب‌های آن هم برترین شب‌هاست. در روایات آمده که خدای متعال از شب اول ماه رمضان به مؤمنین ندا می‌دهد که چه کسی است که به در خانه من بیاید تا او را از شقاوت و عذاب جهنم نجات دهم. لذا خدای متعال به مناسبت شب‌های این ماه عده زیادی از گنهکاران را از آتش جهنم نجات می‌دهد.

این ماه زمان مناسبی برای یک تحول روحی است. اساساً تحول در همه زمان‌ها برای انسان امکان‌پذیر است؛ منتها خدای متعال به خاطر رحمت بی‌کرانش و لطف بی‌کرانش به بندگان، خصوصاً بندگان مؤمن، زمان‌ها و مکان‌هایی را در طول زندگانی انسان قرار داده است تا انسان در این زمان‌ها و مکان‌ها زمینه تحولات روحی را پیدا کند و خدای متعال به این زمان‌ها شرافت داده است؛ مثل ماه‌های رمضان، شعبان، رجب.

بعضی از ماه‌ها را هم ماه حرام دانسته است. در زمان جاهلیت وقتی در طول سال جنگی رخ می‌داد، مردم برای این ماه‌ها عظمت قائل می‌شدند و با آغاز این ماه‌ها دست از جنگ می‌کشیدند تا تنفسی کنند و تحولی در آنها رخ دهد تا شاید از جنگ دست بردارند. شرع مقدس این ماه‌ها را تثبیت کرده و چهار ماه حرام است که خدای متعال آنها را محترم شمرده است تا تحولی در جوامع بشری و در انسان‌ها رخ دهد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha